Notícies
Més d'un centenar d'inscripcions a les Jornades Ferrer i Guàrdia d'innovació educativa que se celebren del 9 a l'11 de novembre
Les sessions es faran a la Sala d'Actes de l'Institut i tractaran sobre les tendències de canvi i la innovació educativa

X Jornades Ferrer i GuàrdiaL’Ajuntament recupera enguany les Jornades Ferrer i Guàrdia d’innovació educativa, després d’un parèntesi de quatre anys. En aquesta desena edició les Jornades abordaran de ple la temàtica per a la qual van ser creades: les tendències de canvi i innovació educativa. Ho faran amb un total de 10 hores de formació repartides en una quinzena de conferències, tallers i debats en els quals es donaran a conèixer experiències que posen de manifest la tendència actual d’innovació educativa, tenint en compte l’impacte de l’educació a la societat actual, des d’una visió oberta, en xarxa i comunitària.
El contingut del programa, que compta amb la participació d’una quinzena de mestres, pedagogs i especialistes en el tema, té per objectiu facilitar i promoure un espai de debat, reflexió i intercanvi d’experiències en el món educatiu des d’una visió àmplia, que pugui interessar a diferents agents, equips directius i docents, i també famílies i professionals relacionats amb l’educació.
Les Jornades són obertes a totes les persones que tinguin interès en el tema. Els  professionals que compleixin els requeriments formatius, podran sol·licitar la certificació de deu hores del Pla de Formació de Zona dels Serveis Educatius del Baix Maresme. L’assistència a les sessions és gratuïta però les places per assistir als tallers ja estan exhaurides, ja que s'han presentat més d'un centenar d'inscripcions per a totes les activitats de les Jornades. Tot i això, l'assistència a les ponències és oberta.

Les sessions es desenvoluparan a la Sala d'Acte de l'Institut Alella  durant tres tardes, els dies 9, 10 i 11 de novembre, de 18 a 21.30h. Inicialment estava previst fer les sessions a la Biblioteca Ferrer i Guàrdia, però donat el gran número de persones inscrites s'ha decidit traslladar les jornades a un espai més ampli, com és la Sala d'Actes de l'Institut 

Més informació en aquest enllaç

X Jornades Ferrer i Guàrdia

X Jornades Ferrer i Guàrdia

Fitxer: FULLETO_ferrer_i_guardia_2016.pdf

Format: Acrobat-PDF
Pàgines: 2
Mida: 333,76 kB

X Jornades d'Innovació Educativa Francesc Ferrer i Guàrdia
“Repensant l'educació: tendències de canvi i experiències d'innovació educativa”

Alella, 9, 10 i 11 de novembre de 2016. Sala d'Actes de l'Institut 

18 a 18.15h
Presentació i benvinguda, a càrrec de Teresa Vilaró, regidora d’Educació de l’Ajuntament d’Alella.

18.15 a 19.15h
Més enllà de la innovació: l'actualització disruptiva de l'educació
A càrrec d’Eduard Vallory, doctor en Ciències Polítiques i Socials, màster en Ciències Socials, llicenciat en Filosofia i en Periodisme, president del Centre UNESCO de Catalunya i director d'Escola Nova 21.

En els darrers anys moltes escoles han incorporat metodologies d'aprenentatge i sistemes d'organització que deixen enrere les que bàsicament tenien infants asseguts en rengleres que escolten i prenen apunts. Però què té tot això de nou? Fins a quin punt més que innovar el que passa és que portem retard en actualitzar (disruptivament) el propòsit de l'educació i l'organització de l'aprenentatge?

19.15 a 20.30h
Visions de la innovació educativa a debat. Intervencions Fila 0
Participació de direccions i docents, famílies i representants del teixit associatiu i educatiu, moderat per Juliana Bacardit, presidenta del Moviment Educatiu del Maresme i Jaume Aguilar, president de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica.

20.30 a 21.30h
Experiències d'innovació educativa

1. El camí del canvi: una aposta valenta cap al canvi metodològic.
A càrrec de Santi Puig, director de l’Escola Marinada del Masnou.
Canviar l'escola requereix coratge, empenta i il·lusió que permetin orientar els recursos humans, materials i conjunturals cap a una renovació pedagògica necessària i urgent.

2. Aprenem junts: una experiència fonamentada en la cultura de la participació, amb metodologies globalitzadores i aplicació del currículum bimodal.
A càrrec de Lourdes Gil, directora Secció d’Institut Dosrius.
El projecte Aprenem Junts té per objectiu la implicació d’alumnes, professorat i famílies en la millora de resultats educatius i de la cohesió social. Tot això a través d’una organització de centre basada en el lideratge compartit des d’una perspectiva de la pràctica docent reflexiva.

DIJOUS 10 DE NOVEMBRE
INNOVACIÓ EDUCATIVA: COM HO FEM?

18 a 19h
Noves formes d’ensenyar i aprendre
A càrrec de Carles Monereo doctor en Psicologia de l'Educació, professor titular de la UAB i coordinador del Seminari Interuniversitari en Estratègies d'Ensenyament i Aprenentatge (SINTE).
En un moment en què parlem d'innovació o regeneració a l'escola cal plantejar- se què hi ha de nou en els processos d'ensenyament i aprenentatge. Què vol dir aprendre i quins processos d'ensenyament han de promoure els docents dins les aules? D'altra banda, la identitat del professor, conformada per les seves concepcions, estratègies i sentiments, esdevenen dimensions nuclears en aquest procés de gestió del canvi. Quin docent necessitem en un entorn educatiu caracteritzat pel canvi?

19 a 20.30h
Tallers simultanis: Recursos i metodologies per innovar. (Cal inscripció prèvia)
A càrrec del Servei d'Assessorament per a la Innovació Pedagògica Blanquerna (SAIP). Professorat i col·laboradors/es de la Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport (FPCEE) Blanquerna amb àmplia experiència en assessorament a centres educatius. Seran sessions pràctiques i vivencials amb informació per a desenvolupar els continguts a les aules.

1. Cooperar per aprendre (EP/ESO).
La posada en pràctica del currículum per competències té una sèrie d’implicacions de caire metodològic. Aquest taller permetrà conèixer tècniques i mètodes de treball cooperatiu, i les seves possibilitats, per aplicar a l’aula. A càrrrec de Paula Mayoral doctora en Psicologia de l’Educació, professora de la FPCEE Blanquerna i membre de SINTE i Lorea Becerril, doctora en Psicologia de l’Educació, professora de la FPCEE Blanquerna i membre de SINTE.

2. L’avaluació competencial. Característiques i reptes (EP/ESO).
Es reflexionarà sobre aspectes cabdals que permeten progressar cap a una avaluació per competències. Què vol dir avaluar per competències? Quins instruments ho permeten? Com han de ser unes proves avaluatives competencials? A càrrec de Gemma Vallés, llicenciada en Filologia Anglesa, màster en Psicologia de l’Educació, professora de l’escola IPSE de Barcelona i col·laboradora de la FPCEE Blanquerna.

3. L’educació emocional (EI)
Tant el desplegament curricular en el qual programem i reflexionem sobre la vida quotidiana de l’aula, com la dinamització del grup – classe, com les activitats i recursos desplegats constitueixen el context emocional. El taller reflexionarà sobre el desenvolupament de competències emocionals en què els sentiments i les emocions són cabdals en el procés d’ensenyar i aprendre. Montserrat Espert, mestre d’EI des de l'any 1981 i formadora de formadors.

20.30 a 21.30h
Posada en comú dels tallers
S’exposarà un resum i les idees claus de cada un dels tallers per tal que tots els inscrits puguin obtenir un tastet dels tallers en els quals no han participat. La posada en comú serà liderada pels especialistes i pels membres dels grups de treball.

DIVENDRES 11 DE NOVEMBRE
AMB QUI INNOVEM?


18 a 19h
Descobrint i construint una comunitat educadora.
A càrrec de Mireia Civís, mestra, pedagoga i doctora en Pedagogia, professora titular a la FPCEE Blanquerna (URL).                                                                                                         
L'educació és arreu, més enllà de les aules i l'escola, i la comunitat, l'entorn o el territori ens brinden múltiples ocasions per a fer-la real i visible. Tanmateix, cal una certa tasca d'indagació que ens permeti descobrir on és l'educació i com podem enfortir-ne els seus efectes. Entendre la comunitat com a comunitat educadora ens hi ajuda.

19 a 20.30h
Experiències d’innovació educativa.

1. Aprenentatge i servei: una experiència de comunitat a Mataró
A càrrec de Maria Bermúdez, tècnica de programes educatius de l'Ajuntament de Mataró.
La metodologia d’APS ha vinculat centres educatius i comunitat durant més de 10 anys a Mataró. Parlarem del passat, del present i del futur d’aquesta metodologia a la nostra ciutat i presentarem l’experiència de l’Institut Miquel Biada, de Banca Ètica, que s’ha vinculat al projecte CUEME, de cooperatives escolars, de la Diputació de Barcelona, que es porta a terme entre altres centres a l’escola J. M. Peramàs.

2. Democràcia, participació i educació inclusiva als centres educatius. Aportacions del projecte I+D+i DemosKole UdG i UVic.
A càrrec de Cati Lecumberri, pedagoga i  doctora en Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport, investigadora i docent a la UVic.
Els processos democràtics en els centres escolars tenen un impacte directe en la comunitat, i per extensió, en el rendiment acadèmic dels seus estudiants. Aquests processos, però, poden trobar algunes resistències en certs agents de la comunitat, que dificultaran la seva plena implantació. Des de la UVic i la UdG hem dut a terme un I+D+i per veure’n les fortaleses i complexitats.

3. Prosperem junts, treball cooperatiu amb les famílies, entorn i agents externs
A càrrec d’Àngels Cadena i Carme Mata, directora i cap d’estudis de l’escola Mercè Rodoreda de Barcelona.
Experiència guanyadora en el Simpòsium Internacional La innovació educativa contra les desigualtats  de la Fundació Jaume Bofill.

20.30 a 21.30h L’Administració davant els reptes de la innovació educativa.
Taula rodona de cloenda moderada per Laia Monterde, investigadora social i consultora i membre de la comissió organitzadora de les desenes Jornades Ferrer i Guàrdia, del Consell Escolar Municipal d’Alella.

1.#InnovacióEducativaLocal,
A càrrec de Jordi Plana, gerent dels Serveis d'Educació de la Diputació de Barcelona.
Innovar és mirar des d'una altre perspectiva per trobar solucions i implementar millores que canvien significativament els nostres marcs comuns. En Educació, els ajuntaments estan als marges del sistema educatiu i, precisament per aquesta raó, tenen una llarga experiència innovant. En aquesta breu comunicació intentarem parlar sobre què caracteritza la #InnovacióEducativaLocal i com se situen els ajuntaments davant els actuals projectes d'innovació educativa.

2. La innovació educativa: qualitat i equitat
A càrrec d’Àngel Domingo, subdirector general d'Innovació, Formació i Orientació. Direcció General d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat del Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.
L’Administració educativa ha d’impulsar i fer possible la innovació donant suport a l’autonomia i els projectes de centre, i ha de transferir les pràctiques de referència amb l’objectiu de millorar la qualitat de l’educació i garantir un sistema equitatiu i just per a tot l'alumnat.



Inscripcions
Les jornades són gratuïtes però cal inscripció prèvia del 12 al 28 de setembre de 2016.

A qui van dirigides les Jornades?
Les Jornades pretenen facilitar i promoure un espai de debat, reflexió i intercanvi d’experiències sobre el món educatiu des d’una visió àmplia, que pugui interessar a diferents agents, equips directius i docents, i també famílies i professionals relacionats amb l’educació.

Públic en general: TANCADES LES INSCRIPCIONS ALS TALLERS 
Emplenant el full d'inscripció i enviant-lo per correu electrònic a educacio@alella.cat
Professionals que vulguin obtenir la certificació del Pla de Formació de Zona dels Servies Educatius del Baix Maresme*:

Inscripció a través dels següents enllaços amb el codi de la formació A110201A11:  
- https://sites.google.com/a/xtec.cat/baixmaresmeformacio/
- http://xtec.gencat.cat/ca/formacio

*El professionals que poden demanar la certificació de 10h són el professorat d’ensenyaments reglats en actiu en centres públics del Departament d’Ensenyament, en centres municipals i en centres privats i concertats. Excepcionalment, i en ocasió de vacant, també es poden incorporar persones que reuneixen condicions per ser contractades com a docents donat que tenen la titulació corresponent. També s’inclouen educadores de llars d’infants.

Informació publicada el 9 d'octubre de 2016